Søvnparalyse

Søvnparalyse

Illustrasjon: © Ramona .S. B. Olaussen – Snøravn Design

Har du noen gang opplevd å våkne opp fullstendig lammet og ute av stand til å røre en finger eller snakke?  Som om ikke det er en vemmelig følelse nok, opplever du kanskje en ubehagelig tilstedeværelse av noe eller noen i rommet? Da har du blitt rammet av det man kaller for søvnparalyse.

HVA ER SØVNPARALYSE
Søvnparalyse er en tilstand der man våkner opp, eller er i ferd med å sovne, hvor det oppstår en følelse av at kroppen er fullstendig lammet (paralysert). Dette kan oppleves som svært ubehagelig, da man føler seg lys våken, men ikke i stand til å røre på seg eller få frem en lyd.

I tillegg til paralysen kan man oppleve hallusinasjoner, både via syn, hørsel, berøring, samt fornemmelser av en ukjent tilstedeværelse av noe eller noen i rommet. Disse fornemmelsene forsterker gjerne ubehaget enda mer og mange blir vettskremt. Paralysen varer normalt fra noen sekunder til noen minutter, men i en slik tilstand mister man gjerne tidsperspektivet.

HVORFOR BLIR VI LAMMET?
I følge professor Bjørn Bjorvatn som er søvnspesialist, er paralyse av musklene en normal del av drømmesøvnen (REM-søvn). Når vi drømmer som normalt, mener forskere på at lammelse er en normal del av drømmesøvnen, for å hindre oss i å leve ut drømmene i fysisk tilstand. Det ville ikke være særlig heldig om vi begynte å løpe, fly eller slå ned noen under søvn. Derimot er det ikke vanlig at paralyse oppstår under innsovnings- eller oppvåkningsfasen. Det er denne tilstanden som blir kalt søvnparalyse. Forskjellen mellom REM-søvn og søvnparalyse, er at i REM-tilstand sover vi og opplever det som å drømme. Når søvnparalysen oppstår, kjenner man seg lys våken, og det som skjer oppfattes ikke som en drøm, men som en virkelighet.

HALLUSINASJONER
Ca. en tredjedel av de som er rammet av søvnparalyse opplever i tillegg hallusinasjoner, som å høre, se eller føle noe eller noen i rommet. Mange opplever ett trykk på brystet, som kan gi en følelse av å bli presset ned, eller å bli kvalt. Atter andre kan oppleve «ut av kroppen» følelsen. Søvnparalyse er individuelle opplevelser , men i følge de fleste som har rapportert inn eller fortalt om sine opplevelser, har stort sett de samme erfaringene å fortelle.

VANLIG FENOMEN
Søvnparalyse er en vanlig tilstand blant mange mennesker og har vært det i århundre. Før i tiden ble dette fenomenet kalt «Mare» hvor Maren ble skildret som ett vesen, som plaget sovende folk og dyr, ved å trykke på brystet deres, sitte eller ri på dem. Derav kommer ordet «mareritt» fra.

UFARLIG OG FORBIGÅENDE
Mange opplever søvnparalyse som en skremmende tilstand, men plagen er ufarlig og forbigående. Mange har holdt disse opplevelsene for seg selv, av redsel for å bli ansett som gal. Vel, du er IKKE gal. Dette er som sagt en vanlig opplevelse som er delt av mange mennesker verden over.

HVORDAN KAN MAN UNNGÅ DENNE TILSTANDEN
SP kommer lettere om man sovner på ryggen, i mange tilfeller der man også i tillegg sovner med armene over hodet. De som sliter med søvnparalyse, blir derfor anbefalt å legge seg ned på siden. For de som opplever dette ofte, kan det være lurt å senke stressnivået og passe på å få regelmessig søvn. For noen hjelper det å sette på beroligende musikk i bakgrunnen.

HVORDAN KOMME SEG UT AV TILSTANDEN
Det aller viktigste å huske på, om du våkner opp i denne tilstanden, er nettopp å huske at det ikke er farlig. Selvsagt er det en ekkel følelse å ikke kunne røre seg, samtidig som man kanskje opplever andre ubehagelige ting. Forsøk å puste rolig, konsentrer deg om å røre en finger eller en tå eller lignende. Forsøk å slappe av, til lammelsen forsvinner. Stå gjerne litt opp av sengen etter at det hele er over, ta ett glass vann, trå litt rundt, før du legger deg igjen. Noen kan oppleve at tilstanden kommer tilbake, hvis man legger seg ned og sover rett etter paralysen. Dersom du blir grepet av panikk, så rop om hjelp inni deg. Da avleder du fokuset bort fra panikken. Tro det eller ei, men det hjalp meg i den første tiden jeg opplevde dette, til jeg ble vant med opplevelsene og slappet mer av.

LITT OM EGNE ERFARINGER
Jeg har vært plaget av søvnparalyse i mange år. De kommer sjeldent, men i enkelte perioder, kan jeg oppleve dem oftere. Gjerne hvis jeg er sliten eller er i mangel på god søvn. I starten ble jeg veldig redd som mange andre. Jeg kjempet en innbitt kamp for å klare å røre på meg, bare for å oppdage at det hele ble verre. Første gangen trodde jeg faktisk at jeg skulle dø, for det kjentes slik ut. Jeg har i tillegg opplevd å se, føle, og bli berørt av vesener som ikke eksisterer. I dag er jeg ikke redd lenger. Hvis følelsen kommer, tar jeg det med ro. Jeg har lært at det hele går over på ett øyeblikk, og når jeg er rolig, slipper paralysen lettere taket. Min erfaring er at jo mer man frykter, jo mer energi man bruker for å komme seg ut av det, så forverres tilstanden.  Det tok noen år før jeg fant ut at det var SP. På den tiden var det ingen å snakke med, som forsto hva jeg snakket om. Jeg måtte lære meg teknikkene selv, som står beskrevet over, som jeg håper kan være til hjelp for andre.

HELSEVESNET VET LITE ELLER INGENTING…
om dette fenomenet. Mange har opplevd å møte uvitenhet hos leger og psykologer, som i sin uvitenhet forsøker å diagnosere og medisinere. Husk derfor dette…søvnparalyse i seg selv er ikke en sykdom, men en tilstand.

Mange har heldigvis begynt å snakke åpent om sine opplevelser. Det kan være til stor hjelp for andre, som som ikke vet hva som skjer med dem. Jeg har valgt å skrive om søvnparalyse, i håp om å hjelpe noen som opplever det samme til å forstå hva det er som plager dem. Informasjon kan redusere både frykt og vonde opplevelser som mange opplever i denne tilstanden.

 

Kunnskap er riktig verktøy for å jage bort uvitenhet og frykt

 

Dersom noen ønsker å snakke med meg om sine opplevelser, som har spørsmål innen søvnparalyse, send meg gjerne en melding enten på Email eller via Facebook. Jeg har også opprettet en gruppe på facebook, for oss som lider av SP.

 

varmehilsner

Share on Facebook58Tweet about this on TwitterGoogle+0Pin on Pinterest0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *